In Allah We Trust

In Allah We Trust
A New Hope

Thursday, May 29, 2014

Serambi Mekah Atau Serambi Rogol?



Hello CU4M,

Saya Anding Anak Usai, saya orang Asli yang berasal dari Kelantan, tetapi kini saya menetap di Johor Baharu.

Saya ingin bercerita tentang perangai orang Islam di Kelantan. Ini bukan isu politik tapi kita sebagai rakyat Malaysia perlu sedar bahawa orang Melayu di Kelantan walaupun semuanya Islam perangai mereka lebih teruk.


Saya masih ingat lagi semasa kejadian tahun 2004, seorang anak orang asli di Kampung Pos Bulat pernah datang ke Kota Baharu untuk mencari kerja. Tapi di Kelantan ni lain sikit, orangnya kasar-kasar. Mereka rogol budak orang asli tu. Lepas tu paksa jadi pelacur. Kami report polis, tapi polis banyak kes. Jadi kami sendiri cari dan hentam bapak ayam tu.

Saya rasa Kelantan ni memang banyak masalah sosial. Dari kes pil kuda, curi motor, rogol dan lain-lain. Memalukan.

Ada ramai orang Johor yang kata Kelantan ni bagus-bagus sebab Islam. Saya rasa tidak. Islam itu agama syumul dan baik. Saya jumpa ramai orang Islam di Johor, Terengganu dan Pahang yang baik-baik. Tapi orang Islam Kelantan kuat gaduh.

Masalahnya bukan agama Islam. Tapi perangai orang-orang Kelantan yang memalukan Islam. Islam itu agama baik (walaupun saya Kristian). Saya hormat agama Islam. Tapi Islam di Kelantan hanya pada nama.

Saya tak benci orang Kelantan, sebab saya pun lahir Kelantan. Tapi berubahlah. Sebab politik saya pernah nampak mereka kejar pukul orang Barisan Nasional yang datang dari luar. Apa jadi ni? Kata Islam?

Nik Aziz mula-mula nampak baik. Tapi balak Kelantan sapa ambil? UMNO Kelantan pun bukannya semua baik. Itu Tengku Razaleigh berapa tahun sudah jadi Ahli Parlimen tapi orang Asli Ada bantu?

Saya cadangkan Kelantan ni baik bubar aje lah. Rakyat miskin, kami cari makan kat luar. Takut tengok lah negeri macam ini. Ini serambi Mekah ke? Pakai tudung tapi rogol sana sini. Tangkap anak orang Asli rogol, tangkap anak Cina rogol. Apa mau jadi Kelantan?

Ni kes baru 38 orang rogol dua orang? Serambi Mekah ke? Serambi Dosa? Kat Mekah ada orang jual pil kuda ke?

Pada saya orang Kelantan perlu maju, tapi kalau asyik ikut agama PAS sampai bila mau maju. BN pun jangan nak ketawa sangat. Orang BN pun sama. Mau menang di Kelantan memang tak akan boleh. Jadi biarlah Kelantan jadi kampung orang-orang yang suka rogol, pil kuda dan lain-lain.

Sekian.

**Segala kenyataan yang dikeluarkan adalah dari sudut peribadi penghantar e-mail. Kami di CU4M tidak bertanggungjawab diatas segala kenyataan yang dikeluarkan. 

No comments:

Post a Comment